Zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

Jeśli chcesz mieć pewność, że nikt nie wykorzysta Twojego numeru PESEL, możesz go zastrzec. Zobacz jak to zrobić.

[!] Jeśli zgłosisz utratę dowodu osobistego lub podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych, Twój numer PESEL zostanie automatycznie zastrzeżony. Jeśli chcesz cofnąć zastrzeżenie musisz złożyć wniosek. Niżej przeczytasz jak możesz to zrobić. 

Krok po kroku

  1. Pobierz i wypełnij wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
  2. Dokumenty przekaż do urzędu.  
  3. Po pozytywnej weryfikacji Twojej tożsamości wprowadzimy dane do Rejestru Zastrzeżeń Numerów PESEL i wydamy Ci potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL. 

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony i podpisany wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL.
  2. Do wglądu: dokument, który potwierdzi Twoją tożsamość np. dowód osobisty, paszport.
  3. Pełnomocnictwo szczególne (takie, który upoważnia do wykonania konkretnej czynności w Twoim imieniu) – jeśli w związku z Twoją chorobą, niepełnosprawnością lub inną nie dającą się pokonać przeszkodą reprezentuje Cię pełnomocnik.
  4. Do wglądu: decyzja sądu – jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu osoby, która nie posiada zdolności do czynności prawnych albo ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Opłaty

Nie musisz płacić za złożenie wniosku.

Możliwe dodatkowe opłaty:

17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Pełnomocnictwo, którego udzielasz małżonkowi, wstępnemu (rodzicowi, dziadkowi), zstępnemu (dziecku, wnukowi) lub rodzeństwu jest bezpłatne.


Opłaty możesz zrobić:

  1. przelewem na rachunek bankowy urzędu

Miejsce złożenia i odbioru

Wniosek możesz złożyć:

  1. osobiście w dowolnym urzędzie na terenie kraju
  2. przez internet na stronie obywatel.gov.pl.

Uwagi

Obowiązek weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL przy zawieraniu, np. umowy kredytu wejdzie w życie 1 czerwca 2024 r. Oznacza to, że nawet jeśli już teraz np. zastrzeżesz swój numer PESEL, to zastrzeżenie będzie działać dopiero od 1 czerwca 2024 r.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
  2. Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL.

PLIKI DO POBRANIA:

o    AO-01-17 Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składany w organie gminy